Vintern

 
 
Nu började det bli kallare och Tempe blev värre och värre - först fick han kolik som gjorde att vi fick sova i stallet när det va 20 - och gå ut 1 gång varje timme, jättekul...
Det kändes så himla tråkigt just då för jag hade knappt ridit innan och jag var äntligen pågång.
 
Efter nån vecka red jag Tempe och han hade ju känts stel och konstig ett tag men helt plötsligt började han bocka och stegra som en galning 2 ggr på 10 min så jag flög av i isen. Han kollades upp och hade jätteont i kroppen, speciellt i frambenen så vi lasrade honom och efter det var han fortfarande jättestel och började bocka när jag longerade och stack med mig när jag var ute och gick! Han var livsfarlig just då jag kunde inte hantera honom.
Jag red honom inte efter det, bara ibland eftersom att jag inte vågade. Samtidigt hade jag ryggskott.
 
Bara ett tag efter fastnade han i boxdörren. Vi tog dit 2 veterinärer, en mitt på natten och en efter. Första dagarna var det bra men sen blev det bara sämre och Tempe hoppade på 3 ben. Så vi ringde distirktveterinärena som fick komma ut och då felbehandlade dom Tempe med 70% sprit i benet så att hans vävnad i benet dog (det ruttnade), tänk va snäll Tempe var som lät oss spruta in 70% sprit i hans sår och sa ingenting, snällare fanns inte. Han blev ju aldrig bra tyckte vi så vi åkte till hästkliniken och fick den bästa hjälpen nånsin där, dom gjorde så att Tempe läkte, men det blev ju 3 månader med rehablitering.
Innan boxen hände. Kolla bara på honom, han är så fin.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

linneahigher.blogg.se

Hej och välkommen till min blogg, jag är en 14 årig tjej som heter Linnéa. Jag tycker om attt fota och ni kommer att få ta del av mina bilder jag fotar här - det är allt från djurbilder till mat och blommor. Jag håller även på med hästar men tyvärr fick jag för ett tag sedan ta bort min bästa vän Tempe som jag fick den 29/8-14 så jag hann inte ens ha honom i ett år... Sen har vi en till häst i familjen som heter Higher och han är en varmblodsvalack på 12 år och är 168 cm i mkh. Ni kommer få ta del av min vardag och tankar här också, jag hoppas att ni stannar kvar och tycker att min blogg är intressant:)

RSS 2.0